Friday, October 16, 2009

PEMILIHAN CARA UMNO TIDAK AKAN SELESAI MASALAH RASUAH


Pindaan perlembagaan Umno bagi mengantikan cara pemilihan yang kuno ciptaan Mahadtir Mohamad tidak akan menyelesaikan masalah rasuah yang membarah di dalam parti Melayu ini.

Ini kerana secara dasarnya Umno gagal memerangi budaya ini dengan pemilihan Isa Samad sebagai ADUN Bagan Pinang baru-baru ini.

Selebihnya jika dibilang satu persatu yang duduk dalam pimpinan tertinggi parti itu pernah terpalit dengan pertuduhan rasuah. Mereka ini hanya selamat kerana kekurangan bukti ataupun terpaksa bergantung kepada talian hayat yang merupakan individu yang berkuasa pada masa itu.

Tindakan Umno menghapuskan sistem kuota pemilihan serta melonggarkan konsep ketuanan Melayu, menyerlahkan lagi keengganan parti perkauman Melayu itu untuk berubah demi kepentingan rakyat.

Ianya kerana beberapa pindaan pada perlembagaan dalam Pemilihan Agung Umno sekarang didakwa, masih bersifat perubahan yang palsu.

Selagi Umno tidak berani menyerahkan kuasa pemilihan sepenuhnya kepada perwakilan, selagi itu Umno terus dibelit dengan amalan rasuah.

Perubahan yang diperkatakan oleh kebanyakan pemimpin Umno tersebut hanya mengulangi retorik politik lama yang telah pun menjadikan Pakatan Rakyat lebih disokong rakyat berbanding Barisan Nasional semenjak 8 Mac tahun lalu.

Natijahnya pindaan yang dibuat bukan bersifat semula jadi, tetapi meniru trend perubahan rakyat yang sedia ada dan meniru prinsip-prinsip bersama dalam Pakatan Rakyat sendiri.

Najib Razak sebenarnya sudah ketandusan cara bagi meraih sokongan rakyat. Kekalahan demi kekalahan dalam siri pilihan raya kecil kecuali dengan penipuan undi tentera di Bagan Pinang adalah ketakutan yang bukan kepalang.

Perlu disedari apa yang dibuat oleh Najib itu sebenarnya dalam keadaan terpaksa. Beliau tidak cukup berani sehingga mengadakan beberapa sekatan lain (pindaan) yang baru...setelah menyedari Umno tidak lagi bersama kehendak rakyat dan hakikatmya Umno sedang ditinggalkan sendiri oleh ahli-ahlinya.

Dan lebih perit rungutan daripada kompenan BN sendiri yang sering menyalahkan Umno sebagai trend berubahnya sokongan kaum lain terhadap BN.

Apa langkah BN adalah satu tindakan terdesak bagi menyaingi tindakan pesaing politiknya PKR yang terlebih dahulu memulakan tranformasi bagi memberi sati demensi baru politik negara.

Ketakutan Umno kepada PKR jelas terbayang dari segenap tindakan mereka, serangan berbentuk peribadi kepada Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah respon kepada pengaruh Anwar yang sudah meresap dalam roh perjuangan rakyat.

Anwar tidak perlu menjawab segala tomahan ini, biar rakyat yang sudah terbuka dengan permainan politik baru ini menilai dan memberi hukuman terhadap kebobrokan politik Umnno itu sendiri.

Biarkan Khairy Jamaluddin itu menjadi singa sarkas yang kuat mengaum dikandang sendiri tetapi takut berburu dipadang datar.

Cuma satu ingatan kepada Khairy sampai bila beliau boleh mengaum didalam sarkas itu sedangkan tuan sarkas yang menjadi tempat beliau mengaum itu bila-bila masa boleh membuang beliau keluar dari kandang.

No comments: