Monday, October 26, 2009

MONOPOLI PUNCA INTERNET BERMASALAH



Pendedahan Timbalan Pengerusi Majlis Perniagaan Malaysia-Australia, Michael Halpin berkenaan tahap kelajuan internet yang tidak memuaskan dibimbangi akan menjejaskan hasrat syarikat pelabur negara Kangroo berkenaan.

Menurutnya syarikat-syarikat Australia yang berhasrat untuk melabur bimbang dengan tahap kelajuan Internet yang tidak memuaskan di negara ini.

Capaian Internet yang laju adalah penting bagi syarikat-syarikat Australia yang mempunyai dokumen besar untuk dihantar dari Malaysia ke ibu pejabat mereka di Australia, katanya.


Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman untuk mendapatkan penjelasan lanjut kerana ia berkaitan dengan pengguna.

Mengakui bahawa masalah ini adalah besar kepada pengguna internet di negara ini. Katanya apa yang perlu adalah kerajaan perlu lebih serius untuk mengatasi masalah ini.

"Masalah ini mungkin disebabkan oleh dasar monopoli yang diberikan kepada syarikat tertentu sahaja. Hal ini akan menimbulkan masalah kerana jika ada aduanpun tindakan untuk menyelesaikan masalah adalah lambat kerana ia tidak bimbang kehilangan pelanggan," katanya.

Untuk itu, kata Yusof kerajaan perlu memecahkan monopoli dengan memberikan hak kepada banyak syarikat. Kaedah ini akan memberikan pesaingan dan pengguna boleh membuat pemilihan mana syarikat internet yang terbaik.

Bagi Naib Ketua AMK, Khairul Anuar Zainuddin menyatakan masalah ini tidak sepatutnya berlaku.

"Aduan sebegini tentunya memalukan negara, apa guna istiyhar negara ada lembah selikon dan bandar Cyber tetapi perkhidmatan memalukan," katanya.

Prasarana sepatutnya dipertingkatkan, apa guna TM mendapat tender berbilion ringgit bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan jalur lebar di negara ini sedangkan hasilnya mengecewakan, dakwa Khairul.

Tambahnya lagi, apa guna slogan rakyat diutamakan tetapi dalam kes ini rakyat tidak mendapat perkhidmatan yang baik. Sedangakan umum mengetahui bahawa internet merupakan keperluan yang besar dalam masyarakat ketika ini.

Khairul juga membidas Rais Yatim selaku menteri yang bertanggungjawab dalam perkara ini.

"Daripada Rais sibuk mencari kesalahan para pelayar internet adalah lebih baik beliau melalui kementeriannya meningkatkan kualiti perkhidmatan ini, beliau pernah jadi menteri luar dan tahu betapa pentingnya hubungan perniagaan dengan Australia," terangnya lagi.

Sementara itu, di parlimen ahli parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang meminta penjelasan dari pihak Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan berkenaan berapakah kapasiti jalur lebar internet antarabangsa yang dipunyai oleh syarikat negara.

Dalam jawapannya kementerian terbabit menjelaskan kapasiti jalur lebar dimiliki oleh konsortium anatarabangsa. Manakala Telekom Malaysia(TM) selaku penyedia perkhidmatan internet terbesar Malaysia merupakan pengguna dan antara pemegang ekuiti utama di dalam konsortium terbabit.


No comments: