Monday, September 8, 2008

Setelah melihat cermin....


Wajah politik Malaysia


Lebih lima puluh tahun usia pemerintahan Malaysia menyaksikan hanya satu parti sahaja yang mendominasi politik nasional. Umno yang membawa roh Sang Saka Bangsa senantiasa mendabik dada bahawa hanya parti yang ditunjang olehnya sahaja mampu mampu mengekalkan kemerdekaan yang diwariskan oleh British ini.


Selain mereka rakyat dimomokkan bahawa keharmonian dan kemakmuran Negara ini akan lenyap di bawah naungan parti lain. Bagaimanapun sumpahan ini seakan berakhir pada pilihan raya yang lalu


Penguasaan tambahan empat negeri yang dirangkum dalam Pakatan Rakyat telah membuktikan momokan yang diterajui oleh Umno itu sebenarnya silap dan karut serta menambahkan lagi keyakinan rakyat terhadap parti-parti lain selain BN.


Kini wajah politik Malaysia lebih meriah dengan pelbagai dakwaan seperti lompat melompat parti yang entah bila kesudahannya.


Laporan juga mendapati perasaan marah dan tidak puas hati rakyat Sabah terhadap pimpinan pusat begitu meluap sehinggkan menimbulkan tekanan kepada ahli parlimen dari negeri di bawah bayu ini. Hasilnya diterjemahkan oleh kumpulan ahli parlimen ini dalam sesi perbahasan dewan yang lepas.


Kesemua ini mengundang ketidakselesaan terhadap pimpinan negara yang dilihat begitu komited untuk menyakinkan rakyat bahawa mereka masih releven dalam arena politik negara.


Angka lima puluh tahun juga menyaksikan negara ini sudah bebas dari belenggu penjajahan. Menjadi satu kewajipan kepada semua parti-parti yang memerintah negara untuk menjaga kedaulatan ini.


Membebaskan diri dari cengkaman pengaruh asing dalam menguruskan pentadbiran negara adalah satu amanah yang sangat berat dan memerlukan sikap amanah yang tinggi. Menyerapnya unsur-unsur asing dalam politik negara adalah satu pengkhianatan yang tidak dapat diampunkan oleh mana-mana sejarah tamadun manusia.

No comments: