Monday, September 8, 2008

Selepas membelek sejarah....

Luka lama berdarah kembali


Pertempuran politik negara pada tahun ini meyaksikan sejarah lebih 10 tahun dahulu kembali mewarnai dan mengembalikan nostalgia hitam yang merobohkan system kehakiman dan badan penguasa negara ini.


Belati yang tertanam dalam jiwa rakyat khususnya penyokong mantan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim masih belum pulih kini tertusuk kembali dengan kejutan tatkala Anwar dikatakan sedang bersiap menduduki tampuk pemerintahan negara.


Kegoyahan Barisan Nasional(BN) dengan siri perletakan jawatan pemimpin utama parti kompenannya sedikit sebanyak memberi petanda adakah ini akan berakhirnya dinasti pemerintahan Umno yang mengepalai BN.


Undi tidak percaya yang diuar-uarkan oleh SAPP dan juga langkah berani mati blogger terkemuka negara dengan akuan bersumpahnya tentang pembabitan Datin Seri Rosmah Mansur, isteri Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dalam tragedi menyayat hati terletupnya tubuh mulus Altantuya.


Ramai yang beranggapan dakwaan ke atas Anwar ini adalah talian hayat yang akan menyelamatkan BN dari tumbang dek gelombang yang dibawa oleh Anwar. Penafian oleh Anwar dan wujudnya konsprasi dari orang nombor dua negara seperti didakwa Wan Azizah menambahkan gelora kemarahan rakyat.


Tetapi rakyat juga menunjukkan riak kemarahan yang sedikit kecil bagaimana Anwar yang licik berpolitik itu boleh menerima kehadiran seseorang dalam pejabatnya tanpa melalui proses soal selidik latar belakang seperti yang didakwa oleh Presiden PKR itu.


Bagaimanapun reaksi awal Pak Lah menunjukkan beliau terkejut dengan dakwaan terkini itu lantas meminta pihak polis menjalankan tugas dengan baik. Ramai yang menyambut baik respon Pak Lah itu.


Dan seharusnya Pak Lah perlu mencermati perkara ini dan belajar daripada sejarah sepuluh tahun yang lalu di mana rakyat maasih tidak dapat menerima permainan politik yang sekotor itu.


Lebih-lebih lagi dalam keadaan emosi rakyat yang sudah senget hati dengan segala tindakan kerajaan yang membebankan rakyat.


Tinjauan melalui laman Web memperlihatkan keputusan konsisten rakyat masih tidak percaya dengan dakwaan tidak bermoral ini.


Lebih mengerunkan kebanyakan mereka ini bersedia ke jalanraya sekali bagi mempertahankan kebenaran dan keadilan.


Jika perkara ini berlaku apakah akan mempercepatkan proses penguasaan Pakatan Rakyat dalam negara ini. Namun biar apapun yang berlaku nasib rakyat akan terus terbela tanpa memusnahkan apa yang telah terbina selama ini.


No comments: